Health & Fitness

5 tips om jezelf mentaal voor te bereiden op je workout

By  | 

 

Wat staat je in de weg om je droomlichaam te krijgen? Weet je niet waar je moet beginnen? Of wil je niet beginnen, omdat je denkt dat het je toch niet lukt?

Dit hoeft allemaal geen probleem te vormen. Een gezonde levensstijl is mentaal een hele grote uitdaging, maar als je de juiste motivatie hebt in je ‘hoofd’, dan lukt het zeker om jou droomlichaam te krijgen!

Hier zijn 5 tips om jou mentaal voor te bereiden op een gezonde levensstijl!

 

1. Train je ‘hoofd’ om je te focussen op de toekomst!

Innerlijke meditatie (Mindfulness) is jou vriend als het gaat om aanwezig zijn. Focus je ‘hoofd’ op wat er op dat moment gebeurd. Als je aan het trainen bent is het heel belangrijk om aanwezig te zijn. Het helpt je te concentreren op bepaalde spiergroepen om het meeste uit elke rep te halen. Innerlijke meditatie doe je meestal als je zit en helemaal stil bent. Het is een combinatie van diepe ademhaling, relaxen en de aandacht gevestigd op het huidige moment. Het gaat niet gemakkelijk worden de eerste keren. Maar het brein is een spier dat getraind kan worden, net als alle andere spieren. Dus blijf oefenen!

2. Vind een reden om fit te worden.

‘Motivation is the key to making any life change’. Of het nou om een marathon gaat of omdat je een te kleine zwarte jurk wilt passen, het is voor jou belangrijk om er achter te komen waarom je een verandering wil maken. We weten dat sporten voor verbetering zorgt voor je gezondheid, zelfvertrouwen en een langere levensduur, maar soms zijn deze redens niet helemaal genoeg. Als je eenmaal de reden hebt gevonden, hou dat dan stevig vast! Die reden helpt je door de dagen heen te komen als je liever op de bank blijft liggen dan dat je naar de sportschool gaat.

3. Plan je tegenslagen.

We zijn allemaal slechts mensen. Ook al vind je het leuk om naar de sportschool te gaan en gemakkelijk een serie van complexe en intense trainingen kunt doen, je kon het eerst niet. En na een tijdje zijn er nog steeds dingen die nog niet zo goed lukken. Als deze mislukkelingen bij je plan gaan horen, kan je ze beter aan en verder gaan. Het hoort er bij! Soms als je lichaam ‘NEE ‘zegt, is dat niet hetzelfde als opgeven of zelfs niet proberen.

4. Focus op jou en  jou alleen!

‘Be selfish’. Het maken van een grote levenstijl verandering kan beangstigend genoeg zijn, maak het niet erger door jezelf met andere mensen te vergelijken. Er is altijd iemand die beter in vorm is dan jou. Maak je daar niet druk over! Je hebt de keuze gemaakt om het beter te doen. Luister niet naar mensen die jou proberen te sturen. Je weet wat je moet doen!

5. No matter what, never give up.

Soms staat het leven even in de weg. Wanneer andere dingen even belangrijker zijn, kan het zijn dat sporten even op een laag pitje staat. Het is oke om soms een training te missen. Maar als je geen training doet, zorg ervoor dat je wel op de rest let. Blijf bij je gezonde voeding. Als de tijd er weer voor is, pak je trainingen weer zo snel mogelijk op! Hoe minder je veranderd, hoe gemakkelijker het gaat om er weer in te komen.

 

Lees ook: Hoe krijg je het snelste je buikspieren zichtbaar?

 

Please follow and like us:

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *