Health & Fitness

6 Tips om beter te hardlopen in de winter

By  | 

In de winter is hardlopen altijd een stuk moeilijker. We hebben het veel te koud om naar buiten te gaan en daardoor is de motivatie helemaal weg. Toch is bewezen dat als het vriest, dit je snelheid met 29% kan verhogen. Er zijn wel wat puntjes belangrijk tijdens deze weersomstandigheden. 

 

Zorg voor motivatie

Spreek met je ren buddy een datum af en plan na het hardlopen een lekkere lunch (samen eiwit pannenkoekjes maken). Gezellig toch?!

Zorg voor goede kleding 

In de wintermaanden is het belangrijk om de juiste kleding te dragen tijdens het hardlopen. Je wilt warm blijven, maar ook weer niet oververhit raken. Een advies is om je te kleden alsof het 5 tot 10 graden warmer is. Kies voor ademende, vochtregulerende kleding en het liefst in laagjes. Je kan bijvoorbeeld thermo kleding dragen en een loopshirt, met daarover een waterafstotend en winddicht jack. Als de temperatuur rond het vriespunt ligt, trek dan ook handschoenen aan en zet een muts op.

Doe een warming up 

Een goede warming up is natuurlijk altijd belangrijk, maar in de winter is het extra belangrijk omdat je spieren extra gevoelig zijn voor blessures. Doe een paar kleine oefeningen binnen in huis, bijvoorbeeld; Ren de trap een paar keer op en af.

Val op

Als je in het donker gaat hardlopen, zorg er dan voor dat je goed zichtbaar bent. Doe een vestje aan met lichtgevende elementen of draag een lichtgevend bandje.

Let op je ademhaling

Het beste is om er voor te zorgen dat je uit je neus ademt tijdens de wintermaanden. Als je door je mond ademt kost dit veel meer energie omdat de lucht zo koud is.

Blijf drinken!

Als het koud is buiten, betekent dat niet dat je dan ook minder zweet. Onder al die lagen kleren verlies je meer vocht dan je denkt. Blijf dus genoeg drinken!

 

Succes!

 

lees ook: Hoe krijg je de motivatie terug om te sporten

Please follow and like us:

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *