Health & Fitness

Wat te doen tegen verlate spierpijn?

By  | 

Je kent dat gevoel vast wel, als je een zware workout gedaan hebt en je de volgende dag opstaat en merkt dat je niet meer normaal kan lopen en zitten al helemaal niet meer! Elke keer als je op de wc gaat zitten schreeuw je het uit van de pijn! (ik in ieder geval wel haha) en als je aan het lopen bent lijkt het net of je door je benen heen gaat zakken. Aan de andere kant heb je dan wel het gevoel dat je goed bezig bent geweest!

 

Waarom ervaar je pas de volgende zo veel pijn? Dit komt omdat je twee verschillende soorten spierpijn hebt. De spierpijn die je voelt tijdens of gelijk na de training is een verzuring van je lichaam en dit duurt vaak maar even. Dan heb je de verlate spierpijn die je de dag erna pas voelt, deze wordt veroorzaakt door de minuscuul kleine scheurtjes in de spiervezels. Deze scheurtjes worden veroorzaakt doordat de belasting groter is geweest dan dat de spiervezels aankunnen.

Wat te doen tegen deze verlate spierpijn?

1.  Zorg dat je voldoende eiwitten binnen krijgt.

De verlate spierpijn beschadigd je spieren, het is dus heel belangrijk om zo snel mogelijk weer te herstellen. Dit doe je o.a. door voldoende eiwitten binnen te krijgen. Je lichaam heeft dit nodig om nieuwe spiercellen aan te maken die de scheurtjes opvullen. Hierdoor groeien je spieren dus, als je meer traint. Eiwitrijke producten zijn: kip, kalkoen, kwark, ei, yogurt, bonen en erwten.

spierpijn na workout

2. Zorg dat je voldoende slaap krijgt.

Een goede nachtrust zorgt ervoor dat je beter en sneller herstelt.

rust na workout

3. Zwemmen of een andere lichte workout.

Hierdoor stimuleer je de doorbloeding. Uit onderzoek blijkt dat het spierherstel bevorderd wordt met lichte cardio.

spierpijn na workout

4. Sauna of heet bad.

Door de warmte ontspannen de spieren en wordt de pijn minder.

5. Massage

Probeer altijd te een warming-up te doen en vooral niet te overdrijven tijdens een workout. Begin op een lag niveau en ga steeds een stapje verder!

spierpijn na workout

Succes met de tips!

 

Please follow and like us:

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *